Ερμηνείας Λόγος

30 Μαΐου, 2011 § 5 Σχόλια


[HERMES_GOD.jpg]

Ο ΘΕΟΣ ΕΡΜΗΣ: η γέννηση της Ερμηνείας

Γιος του Δία και της Νύμφης Μαίας, της πρεσβύτερης των Πλειάδων   αγγελιοφόρος των θεών, που  γεννήθηκε στο όρος Κυλλήνη στην Αρκαδία. Έτσι μας αποκαλύπτει η θεογονία του ΗΣΙΟΔΟΥ και ο Ομηρικός ύμνος προς τον Ερμή. Ο Δίας συνευρέθηκε με την κόρη του Άτλαντα στο σπήλαιο ΒΟΡΕΑ,( Καλλιμάχου ύμνος εις την Δήλον).Λεγόταν επίσης και σπήλαιο του ΑΙΟΛΟΥ.Ο Ερμής ή με το επικό όνομα Ερμείας, στον Όμηρο μνημονεύεται με το αρχαιότερο όνομά του Ερμής ο Κυλλήνιος, αλλά και προσδιορισμούς όπως «εύσκοπος αργεϊφόντης», «διάκτορος», δηλαδή ψυχοπομπός, και  «χρυσόραβδος»
Θεωρείται  ο πρώτος δάσκαλος του ανθρώπινου γένους, γιατί  εισήγαγε τα γράμματα και τις επιστήμες στην ανθρωπότητα και δίδαξε τη χρήση της διάνοιας. Εκφράζει με ένα αρχετυπικό σχεδόν τρόπο την ταχύτητα, την ευλυγισία, τη μεταβλητότητα, μα και τους απατηλούς δρόμους που κάποιες φορές ακολουθεί ο νους, καθώς εύκολα απατάται και κάνει λάθη , αφού  είναι ο ίδιος ο Ερμής   που δίνει στην πρώτη γυναίκα, την Πανδώρα, την ιδιαίτερη γυναικεία θελκτική φωνή  και έγινε η μοιραία γυναίκα για την ανθρωπότητα.Θεός του λόγου, της ευγλωττίας, έχει το χάρισμα της πειθούς και της κάμψης κάθε αντίδρασης, και είναι ο αιώνιος ρήτορας, τον ονόμαζαν δε, ΕΡΜΗΝΕΥΣ , αφού ερμηνεύει τις σκέψεις και τις θελήσεις του Δία. Αλλά και ως εφευρέτης των αριθμών , συνδέεται  επίσης με την αστρονομία, ενώ θεωρείται ο εμπνευστής των μέτρων και των σταθμών γι΄αυτό θεωρείται και προστάτης  του εμπορίου και  του κέρδους.Είναι από τις θεότητες που δραστηριοποιούνται και τη  Νύχτα και  έχει πολύ καλή σχέση με την Σελήνη, αφού το βράδυ που έκλεψε τα ιερά βόδια του Απόλλωνα,  μόλις την τέταρτη μέρα από τη γέννησή του, η Σελήνη βγήκε δυο φορές, για να τον διευκολύνει στη μετακίνησή του από την Πιερία μέχρι τα όρη της Κυλλήνης.  Η σκηνή που παραδίδει το κοπάδι με τις αθάνατες αγελάδες διαδραματίζεται στην Πύλο και είναι τόσο ψηλά στις πύλες του ουρανού που μόνο ο Ήλιος βλέπει αυτή την σκηνή.  Για να τον εξευμενίσει, ο Ερμής χάρισε στον Απόλλωνα τη λύρα του , αφού  έπαιξε και τραγούδησε, πρώτη και μοναδική φορά  την δημιουργία των Κόσμων και των Όντων. Από τότε τα δύο αδέλφια είναι αγαπημένα, ο μεν Απόλλων αρχηγός του χορού και των Μουσών τέρπει με την λύρα του τους θεούς του Ολύμπου και την ανθρωπότητα , ο μεν Ερμής που δεν ξαναπήρε στα χέρια του ποτέ την Λύρα, ακούει τον αδελφό του να παίζει και να υλοποιεί τις σκέψεις του ,και τις ελπίδες του , για την ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ.Ανάβοντας την εστία και θυσιάζοντας τις δύο αγελάδες , τις χωρίζει σε δώδεκα ίσες μερίδες όσοι και οι θεοί του Ολύμπου, οι δυναμοενέργειες που συγκροτούν τον Κόσμο . Με αυτή την χειρονομία του ο Ερμής γίνεται της Ιερής Εστίας φύλακας και απεσταλμένος και σύμβουλος του Διός.  Ταυτόχρονα είναι και ο επίσημος  Ψυχοπομπός , που οδηγεί τις ψυχές σε όλα τους τα βήματα ,προπορευόμενος . Συντελεί η γνώμη του για την κατάταξη των ψυχών , αφού θα αποφανθεί γι΄αυτές.Η Τρίτη ημέρα της εορτής των ανθεστηρίων στην Αθήνα, ήταν αφιερωμένη στον Ερμή , και η θυσία απέβλεπε στην ελπίδα επαναφοράς των ψυχών καθώς και  η τριακοστή ημέρα από τον θάνατο εκάστου θνητού, στο Άργος, όπου  προσφερόντουσαν θυσίες.Συναφής και η λατρεία του ως Θεός του ύπνου και των ονείρων. Διά του κηρυκείου θέλγει τα όμματα των ανθρώπων και ηγείται των ονείρων τους ως ονειροπομπός και υπνοδότης.Οι μύθοι γύρω από τη ζωή και τη δράση του Ερμή παρουσιάζουν ένα μεγάλο   εύρος  και πλούτος των στοιχείων της  προσωπικότητάς τουΟ Ερμής, ως δρομέας  το ιδεώδες πρότυπο του Έλληνα έφηβου, ήταν ο κατ’ εξοχήν ακμαίος και ευκίνητος Θεός. Στα γυμνάσια και στις παλαίστρες τον τιμούσαν με τον Απόλλωνα και τον Ηρακλή ως προστάτη αθλούμενης νεολαίας, των γυμνασίων  και σε πολλά μέρη της Ελλάδας τελούσαν προς τιμή του αγώνες . Όπως στην Σάμο, μία γιορτή του Χαριδότου Ερμή, για να τιμήσουν τον υπέροχο θεό της ρώμης, της ομορφιάς, της ευγένειας και της υψηλής φρόνησης.Στα νομίσματα της πόλης Φενεού της Αρκαδίας μας δείχνουν τον Ερμή φέροντα στην αγκαλιά του τον νέον Αρκάδα, τον ήρωα τους, καθώς επίσης πολλά άλλα καλλιτεχνήματα τον παρουσιάζουν σαν οδηγό των ανθρώπων και των θεών, είτε στα δικαστήρια του Ολύμπου είτε του Αδη, και είναι ο Πομπαίος Ερμής.Οι καλλιτέχνες τον παρουσιάζουν επίσης με φτερά στα πόδια και στους ώμους και ραβδί στο χέρι (κηρύκειο), το έμβλημά του, που το κρατούσε πάντα, και έλαμπε σαν ήλιος, η δε ακτινοβολία του είχε περίεργα αποτελέσματα. Μορφοποιούσε με εκπληκτική ταχύτητα  άμορφα πλάσματα ή αντικείμενα, γιάτρευε αρρώστιες, φώτιζε αυτούς που περπατούσαν στο σκοτάδι.  Αλλά και ο τρόπος που το κρατούσε, πάντα λοξά, είναι μυστηριώδης και έχει την σκοπιμότητά του. Αναπαριστούσε  την κλίση του άξονα της Γης, που σημαίνει ότι κάποιοι γνώριζαν πολύ καλά το σχήμα της και την πορεία της.Το ΚΗΡΥΚΕΙΟ του Ερμή έχει ακατανίκητες και άπειρες δυνάμεις που κανένας ούτε θεός ούτε άνθρωπος μπορεί να αγνοήσει  είναι μία ράβδος χρυσή, τριπέταλος. Παλαιότερα απεικονίζετο δίχαλος. Στους μεταγενέστερους χρόνους απεικονίζεται με δύο όφεις περιειλιγμένους στο άνω άκρο του κηρύκειου, που  υποδηλώνουν την σχέση του με τον κάτω κόσμο.Τα πέδιλά του τον βοηθούν να πετάει και να διασχίζει τα ουράνια με καταπληκτικές ταχύτητες, «Σαν πνοή του ανέμου, μα χιλιάδες φορές πιο πολύ πετούσε στα Ουράνια και στη Γή, Ομήρου Ιλιάδα και Οδύσσεια)Θεός ερωτιάρης και αρκετά ζωηρός, πάντα ερωτευμένος με την Αφροδίτη αλλά ποτέ δεν την απέκτησε., έχει πολλές γυναίκες τόσο θεές όσο και θνητές που του χάρισαν πολλά παιδιά. Από την ένωσή του με τη νύμφη Δριόπη γεννήθηκε ο τραγοπόδαρος γιός του ο Πάνας, ενώ από κάποια άλλη νύμφη απέκτησε τον Δάφνη.Επίσης είχε γιο τον Αυτόλυκο από την ένωσή του με τη Χιόνη, και τον δίδαξε να κάνει το μαύρο άσπρο και το άσπρο μαύρο (Ησίοδος) αλλά και ο Όμηρος  στην Οδύσσεια μιλά για τις κλοπές και τις απάτες του.Βέβαια ο συμβολισμός του μύθου είναι εμφανής. Ο Ζεύς είναι ο ΝΟΥΣ, ο Ερμής οι δονήσεις του , ως εφευρέτης της ΛΥΡΑΣ, που τον καθιερώνει σαν κύριο των δονήσεων του κόσμου μας. Ο Αυτόλυκος αντιπροσωπεύει το αποτέλεσμα αυτών των δονήσεων του Νού  που ανάλογα με την ποιότητά του παράγονται και εκπέμπονται πραγματοποιώντας τις προσδοκίες του.  Άλλος γιός του είναι ο Μυρτίλος από την Κλυμένη , ο  Αρπάλυκος και ο  Άβδηρος. Με την Άγλαυρο ,κόρη του Κέκροπα είχε αποκτήσει τον Κήρυκα, ενώ επίσης είχε ενωθεί και με την Απημοσύνη.Πονηρός και έξυπνος, εύστροφος και πανούργος, επινοητικός , ενεργητικός και αεικίνητος, και αδιόρθωτος φαρσέρ, είναι μερικά από τα βασικότερα χαρακτηριστικά του.Κάποτε για να διασκεδάσει είχε αρπάξει τα ρούχα της μητέρας του και κάποιων άλλων Νυμφών την ώρα που έκαναν το λουτρό τους. Επίσης πολύ παλιά είχε κατορθώσει να ξεγελάσει την Ήρα κάνοντάς την να θηλάσει  τον Ηρακλή.Στην Γιγαντομαχία ,φορώντας τη σκούφια που τον έκανε αόρατο σκοτώνει τον Ιππόλυτο. Την ίδια περίοδο βοηθά τον πατέρα του Δία στη σύγκρουσή του με τον Τυφωέα. Αφού κατορθώνει να τον εξοντώσει, του αποσπά τα κλεμμένα νεύρα του πατέρα του και τα επανατοποθετεί στις σωστές τους, στα πόδια και στα χέρια, θέσεις.Κατορθώνει να  κλέψει την Ιώ  αφού πρώτα κοίμισε με τον  αυλό του το φύλακά της Αργο, τον τύφλωσε και  του έκοψε το κεφάλι.

 Απελευθέρωσε τον Άρη ,  φυλακισμένος από τους δίδυμους γίγαντες Αλωάδεςμέσα σ’ ένα χάλκινο καζάνι.Στον Ερμή ανατέθηκε  επίσης η μεταφορά του μικρού Διόνυσου από την Εύβοια στις Νύμφες του βουνού Νύσα. .

Και ο  Απόλλωνας στα χέρια του εμπιστεύτηκε το μικρό Ασκληπιό το παιδί που έκανε με την ΚορωνίδαΟ εγκαταλειμμένος, από τη μητέρα του Κρέουσα  στο βράχο της Ακρόπολης, Ίωνας, από τον Ερμή μεταφέρθηκε στο μαντείο των Δελφών για να βρίσκεται κοντά στον πατέρα του Απόλλωνα.Η μεταφορά επίσης του Φρίξου και της Έλλης πάνω στο Αιγαίο γίνεται πάλι χάρη στον Ερμή και στο χρυσό κριάρι που αυτός είχε χαρίσει στη Νεφέλη.Ο Οδυσσέας, την περίοδο που βρίσκεται στο νησί της Κίρκης, δέχεται κι αυτός τη βοήθεια του Ερμή. Ο νεαρός θεός, μεταμορφωμένος, του αποκαλύπτει τα σχέδια της μάγισσας και του χαρίζει το αντίδοτο στις μαγείες της.Για άλλη μια φορά, στο νησί της Καλυψούς , ο Ερμής  με παρακίνηση του Δία επεμβαίνει και γνωστοποιεί στην Καλυψώ τη σχετική με την τύχη του Οδυσσέα απόφαση των θεών.Ο Περσέας, όπως κι όλοι οι υπόλοιποι ήρωες, δέχεται επίσης τη συμπαράσταση του Ερμή. Δεσμευμένος να αποκτήσει το κεφάλι της Γοργώς και απελπισμένος από τον τεράστιο άθλο που έχει να αναλάβει, απευθύνεται στον Ερμή. Ο θεός χαρίζοντάς του ένα διαμαντένιο δρεπάνι τον βοηθά να εξοντώσει τη Μέδουσα και να της κόψει το κεφάλι.Ο Ερμής είναι αυτός που οδηγεί  τις τρεις θεές στο όρος Ίδη, για να επιλέξει ο Πάρης την ομορφότερη.Ο Ερμής ήταν πάλι αυτός που έκλεψε την πραγματική Ελένη και την έκρυψε στην Αίγυπτο. Ο Ερμής επίσης ήταν εκείνος που στάλθηκε από τους θεούς στον Πάρη και τον ενημέρωσε για τις αποφάσεις τους.Κατά τη διάρκεια του Τρωικού πολέμου ο ίδιος  μεταμορφωμένος σε θνητό, συνόδευσε το γέρο Πρίαμο ως τη σκηνή του Αχιλλέα για να του ζητήσει το νεκρό σώμα του γιου του Έκτορα.Με τη λήξη του Τρωικού πολέμου ο Ερμής πάλι κατέβηκε στις Μυκήνες, για να προειδοποιήσει τον Αίγισθο γι’ αυτά που έμελλε να πάθει εάν αποφάσιζε το γάμο του με την Κλυταιμνήστρα.Τον Ηρακλή, που ήθελε να ανεβάσει τον Κέρβερο στη γη, ο Ερμής πάλι τον βοήθησε. Την Περσεφόνη, την κόρη της Δήμητρας, που ο θεός του Κάτω Κόσμου την είχε αρπάξει, ο Ερμής πάλι την ξανάφερε στον Επάνω Κόσμο, αφού πρώτα έπεισε τον Άδη να την αφήσει. Τις ψυχές των μνηστήρων της Πηνελόπης που κείτονταν στο παλάτι του Οδυσσέα, ο Ερμής τις κάλεσε με το ραβδί του έξω και τις οδήγησε στον Κάτω Κόσμο.

Το όνομά του ετυμολογείται από το είρω (αναγγέλω), ερέας και (κατά πλεονασμό του μ) Ερμέας, Ερμής με συναίρεση, ή  από το έρυμα, δηλαδή το λόγο.

Αγγελιοφόρος του Διός ο Ερμής καθιστά την πεπερασμένη μας διάνοια ικανή να συλλάβει την καθαρότητα δια του Κηρύκειου  του μυσταγωγού  θεού ,την ερμηνεία της θείας βουλής του Διός. Μας δίνει την δυνατότητα της εκμαιεύσεως των Ιδεών, οι οποίες θα εκφραστούν από τον Ερμή και θα ερμηνευθούν άνευ προσκομμάτων, δογματισμού, αμάθειας και ιδιοτέλειας, ρόριστων και νεφελοειδών καταστάσεων. Το λαμπρό άστρο της Μαίας- ΑΙΜΑ-ΙΑΜΑ, που με το όνομα της τροφοδοτείται ο εγκέφαλος μας με το αίμα της και ιάται.Η γέννηση του Ερμή σε ένα σπήλαιο βαθύ μας διδάσκει την γέννηση μιας νέας δόνησης του Νου, του ανθρώπινου νου, η εξελικτική πορεία του οποίου, όσο ανεβαίνει τόσο αναζητούν οι άνθρωποι τα Αίτια που τους ανοίγουν καινούργιους δρόμους αντίληψης, για την ζωή, τον θάνατο, για την ψυχή , το πνεύμα τον υλικό κόσμο μας.Αντικρίζοντας τον Ερμή του Πραξιτέλη, στο Μουσείο της Αρχαίας Ολυμπίας αναφώνησα «Είθε να δώσει έναν καινούργιο κραδασμό στα κύτταρα του νού μας και να ετοιμάσει τον νέο άνθρωπο ,να  βγάλει από το έρεβος της  δεισιδαιμονίας την ανθρωπότητα  να εναρμονιστεί και να φωτιστεί  με το Μεγαλείο του ΛΟΓΟΥ.

Ερμής  ο άρχων του Λόγου

Η ΠΑΡΕΑ

Tagged:

§ 5 Responses to Ερμηνείας Λόγος

  • Ο/Η iparea λέει:

    Το ΚΗΡΥΚΕΙΟ, η ράβδος του αγγελιοφόρου των θεών , και κατά τον Ομηρικό ύμνο προς τον Ερμή «χρυσῆ, τριπέτηλος, περικαλλής δίδουσα καὶ ὄλβον καὶ πλοῦτον είναι το αχώριστο σύμβολο του θεού .
    Πολλά αγγεία ,ακολουθώντας την Ιλιάδα, την παρουσιάζουν σε σχήμα σκήπτρου ή ροπαλοειδής ράβδος που καταλήγει σε κυρτό άκρο ή απλή ράβδος που είχε στην κορυφή κράνος, πτηνό ή άνθος Ο δε Ηρόδοτος λέει ότι στην Μυκάλη που πολεμούσαν οι Έλληνες έμαθαν για την νίκη των Πλαταιών δια ενός κηρυκείου που επέπλεε επί των κυμάτων.
    Ο πιο συνήθης και διαρκής τύπος του κηρυκείου είναι ο οφιοειδής , και το κατασκεύασε ο Ήφαιστος, από ξύλο δάφνης ή ελιάς όταν ήταν νήπιο ο Ερμής για να παίζει . Αυτή η ράβδος ήταν χρυσή και είχε δύο φίδια τυλιγμένα κυκλικά, αντικριστά και εκφράζει την ιδιότητα του θεού ως ψυχοπομπού. Πάνω από τα κεφάλια των φιδιών, στην κορυφή της , υπάρχουν δύο φτερούγες, μορφή που είναι νεότερη.
    Σε κάποιες αγγειογραφίες από την αρχαία Ελλάδα τα δύο φίδια βρίσκονται στην κορυφή και σχηματίζουν κύκλο, ενώ τα κεφάλια τους σχηματίζουν δύο «κέρατα» επάνω από τον κύκλο αυτό. Οι φτερούγες συνήθως παραλείπονται. Μεταξύ των κεφαλών τους υπήρχε χρυσή σφαίρα στην οποία κατέληγε η ράβδος. Το αρχαιότερο δε μνημείο, στο οποίο παρίσταται ο τύπος αυτός, είναι τεμάχιο αγγείου προερχόμενο από περσικά ερείπια της Ακρόπολης, δηλαδή του τέλους του Στ΄ και των αρχών του Ε’ π.Χ. αιώνα.
    Άλλες φορές η ράβδος κοσμείται με κεφάλι κριού, διότι ο κριός υπήρχε από τα αρχαιότατα χρόνια το ιερό ζώο του θεού τούτου.
    Με την προσθήκη ενός σταυρού στο κάτω μέρος του κύκλου και την αφαίρεση της υπόλοιπης ράβδου, προέκυψε το αστρονομικό και αστρολογικό σύμβολο για τον πλανήτη Ερμή.
    Ο μύθος του Τειρεσία αναφέρει ότι κάποτε ο Ερμής διαχώρισε με το ραβδί του δύο φίδια που πάλευαν άγρια μεταξύ τους. Από τότε λοιπόν το ραβδί με τα δυο φίδια, στολισμένο και με τις φτερούγες του «φτεροπόδαρου» θεού Ερμή, έγινε σύμβολο της ομόνοιας και της καταπαύσης της διχόνοιας. Στην Ελλάδα το χρησιμοποιούσαν ως διακριτικό έμβλημα οι πρέσβεις και οι κήρυκες, ώστε να προστατεύονται από εχθρικές προς αυτούς ενέργειες της εξουσίας.
    Για να δηλωθεί η ιδιότητα του Ερμή ως μάγου του ύπνου και του θανάτου, εκτός του κηρυκείου, έβαζαν και στο άλλο χέρι του μια απλή μαγική ράβδο. Για την ίδια περίπτωση, πολλές φορές ο Ερμής κρατά άνθη λωτού, και ταινίες κρέμονται ως σημάδι ικεσίας από το κηρύκειο. Άλλοτε πάλι το σείει σαν όπλο, το φέρει στον ώμο, το κρατάει από το μέσο, το υψώνει οριζόντια πάνω από το κεφάλι του ή το στηρίζει επί της γης μπροστά του. Ενίοτε το κηρύκειο βρίσκεται επί του εδάφους, πλησίον του Ερμού, ως σημείο ταυτότητας. Το κηρύκειο θεωρείται και ως σύμβολο της ειρήνης, επειδή η ειρήνη εξαγγέλλεται και διαδίδεται δια μέσω των κηρύκων και των αγγελιοφόρων.
    Ο δε Πολύβιος ονομάζει το κηρύκειο «σύνθημα τῆς φιλίας τοῖς Ἔλλησι», ως αφορμή της πνευματικής επικοινωνίας μεταξύ των λαών.
    Το κηρύκειο του Ερμή είχε εκπληκτική ομοιότητα με το έμβλημα του Ασκληπιού, ενώ η Ιρις, ως αγγελιοφόρος και η ίδια κρατά μία ράβδο .
    «Το παντοδύναμο σκήπτρο του Ερμή ή Κηρύκειο είναι η ράβδος της πνευματικής δύναμης που υλοποιεί τις σκέψεις του παγκόσμιου πνεύματος και κρατά μέσα σ’ αυτό ο Ερμής τις ψυχές των ανθρώπων που παίρνουν εντολή ενσάρκωσης. Δίνει μορφή σε άμορφα όντα και αντικείμενα. Θεράπευει όλες τις ασθένειες ενώ δίνει και αφαιρεί τη ζωή , αφού κρύβει μέσα του ανίκητες δυνάμεις που υπολογίζουν θεοί και άνθρωποι.»
    Λάμπει το σκήπτρο , το σύμβολο της γνώσης και της μυσταγωγικής Αλήθειας σαν ήλιος , ενώ η ενέργεια του ισοδυναμεί με την ενέργεια ολόκληρου του ηλιακού μας συστήματος» και διανοίγει κοσμικούς διαύλους προς κατανόηση των μυστικών της φύσεως και απόκτηση της ανώτερης γνώσης.
    ΕΡΜΗΣ ΘΕΟΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ

  • Ο/Η iparea λέει:

    ΟΜΗΡΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ ΕΙΣ ΕΡΜΗΝ

    `Ερμήν αείδω Κυλλήνιον ‘Αργειφόντην
    Κυλλήνης μεδέοντα καί ‘Αρκαδίης πολυμήλου,
    άγγελον αθανάτων εριούνιον όν τέκε Μαία
    »Ατλαντος θυγάτηρ Διός εν φιλότητι μιγείσα
    αιδοίη: μακάρων δέ θεών αλέεινεν όμιλον
    άντρω ναιετάουσα παλισκίω ένθα Κρονίων
    νύμφη εϋπλοκάμω μισγέσκετο νυκτός αμολγώ,
    εύτε κατά γλυκύς ύπνος έχοι λευκώλενον »Ηρην:
    λάνθανε δ’ αθανάτους τε θεούς θνητούς τ’ ανθρώπους.
    Καί σύ μέν ούτω χαίρε Διός καί Μαιάδος υιέ:
    σεύ δ’ εγώ αρξάμενος μεταβήσομαι άλλον ες ύμνον.
    χαίρ’ `Ερμή χαριδώτα διάκτορε, δώτορ εάων.

    Τραγουδώ τον Ερμή, τον Κυλλήμιο Αργοφονιά
    που την Κυλλήνη διαφεντεύει και την Αρκαδία με τα πολλά κοπάδια,
    τον ευφυή των αθανάτων αγγελιαφόρο, τέκνο της Μαίας,
    της σεβαστής κορης του Ατλαντα που με τον Δία έσμιξε
    ερωτικά απόφευγε τις συγκεντρώσεις των μακάριων θεών
    κι έμενε σε σπηλιά σκιερή, όπου ο Κρονίων
    πλάγιαζε μες στη βαθιά τη νύχτα με την ομορφοπλέξουδη
    τη νύμφη, κάθε που η λευκοχέρα Ηρα σε ύπνο έπεφτε γλυκό,
    κρυφά απο αθάνατους θεούς κι απο θνητούς ανθρώπους.
    Ετσι κι εσύ , του Δία γιε και της Μαιάδας, χαίρε
    με σένανε γι΄αρχή θα πάω σ΄΄ άλλον ύμνο.
    ΧΑΙΡΕ , ΕΡΜΗ, ΜΑΝΤΑΤΟΦΟΡΕ ΧΑΡΩΠΕ ΠΟΥ ΤΑ ΚΑΛΑ ΔΩΡΙΖΕΙΣ!

  • Ο/Η iparea λέει:

    Στην Ελλάδα, η πεταλούδα σύμβολο της Δημιουργίας , της Γνώσης, ελευθερίας, αλλαγής και μεταμόρφωσης σχετίζεται με τον Θεό Ερμή ως Ψυχοπομπό. Ο Τρίπτυχος Θεός Ερμής εμφανίζεται με τρεις ιδιότητες/επίπεδα, που μπορούν να σχετιστούν με τα τρία στάδια της ύπαρξης της πεταλούδας:
    α) Είναι ο Προστάτης των εμπόρων,και των ταξιδευτών και αυτή είναι η πλέον υλιστική, το πρώτο στάδιο της πεταλούδας είναι η αχόρταγη κάμπια.
    β) Είναι ο Αγγελιοφόρος των Θεών, η ανώτερη πτυχή του Ερμή. μεταφέρει μηνύματα από τους Θεούς στους ανθρώπους και από τους ανθρώπους στους Θεούς. ο μεσάζοντα. Το δεύτερο στάδιο της πεταλούδας που είναι η χρυσαλίδα, η οποία δεν κάνει τίποτα περισσότερο από το να… περιμένει. Κλεισμένη στο κουκούλι της, επεξεργάζεται τα όσα αφομοίωσε ως κάμπια και αναμένει την μεταμόρφωσή της σε πεταλούδα.
    γ) Είναι ο Ψυχοπομπός και αυτό είναι το ανώτατο επίπεδο του Ερμή. Είναι ο οδηγός των ψυχών και δάσκαλος όσων επιθυμούν να μάθουν τα μυστικά των Θεών και του σύμπαντος. Με τον Ερμή στο πλευρό του, ο άνθρωπος μπορεί να σπάσει το «κουκούλι» του και να μεταμορφωθεί από αδαής μαθητευόμενος σε σοφός μύστης, όπως στο τελευταίο στάδιό της, η χρυσαλίδα ι εμφανίζεται ως πανέμορφη πεταλούδα. Από ασήμαντη και άπληστη κάμπια μεταμορφώνεται σε μία πανέμορφη ύπαρξης ακτινοβόλα και ελεύθερη να πετάει.
    Γι΄αυτό Έλληνες συνήθιζαν να τοποθετούν χρυσαφιές πεταλούδες στους τάφους, συμβολίζοντας τον Ερμή ως Ψυχοπομπό, που θα οδηγήσει την ψυχή του νεκρού στην άλλη ζωή.

  • Ο/Η iparea λέει:

    Οι Ερμές ήταν λίθινες, τετράπλευρες ορθογώνιες στήλες, μορφή που σύμφωνα με τον Παυσανία την έδωσαν οι Αθηναίοι, που πάνω τους τοποθετούσαν την προτομή κάποιου σημαντικού άνδρα. Υπήρχαν σε διάφορα σημεία της αρχαίας Ελλάδας ως οδοδείκτες ή αφιερώματα ή σύμβολα ορίων μιας ακίνητης περιουσίας.
    Σε προγενέστερες εποχές οι Ερμές ήταν σωροί από πέτρες , οι ΕΡΜΑΙΟΙ ΛΟΦΟΙ και αντιπροσώπευαν σημεία λατρείας συνήθως προς τον Ερμή και συχνά απέδιδαν στο σύμβολο μικρές θυσίες, κατά κανόνα αφιερώνοντας σύκα και άλλα φρούτα.
    Οι Ερμές ήταν σύμβολα που οι Έλληνες θεωρούσαν ότι προστάτευαν την περιουσία τους, τους έφερναν καλή τύχη και απέτρεπαν σαν ξόρκια το κακό και τους εχθρούς τους γι΄αυτό και τις τοποθετούσαν στην είσοδο του σπιτιού τους, ως δηλωτικό της κατοικίας τους αλλά και για προστασία.
    Συχνά στα κατοπινά χρόνια δεν έφεραν κεφαλή Ερμού στην κορυφή, αλλά διαφορετικής θεότητας, διατηρώντας την ονομασία Ερμές μαζί με το όνομα του θεού που φιλοξενεί π.χ. «Ερμέρως» όταν η στήλη έχει την θεότητα του Έρωτα, Ερμαθηνά με την Αθηνά ή «Ερμής Διονύσου» με την μορφή του Διόνυσου. Μεταγενέστερα έφεραν και για τιμητικούς λόγους προτομές πολιτικών ή στρατηγών ρητόρων κ.α.
    Στην Αττική οι Ερμές χρησιμοποιούνταν σαν οδοδείκτες, για να μετρώνται με ακρίβεια οι αποστάσεις και να αναγράφονται οι διευθύνσεις. Επάνω σε αυτές αναγράφονται διάφορες προτροπές όπως «μη φίλον εξαπάτα», «στίχε δίκαια φρονών» κ.α. Σηματοδοτούσαν επίσης και κάποια όρια περιοχών μεταξύ τους και λέγονταν επιτέρμιοι Ερμαί. Ο Παυσανίας περιέγραφε μάλιστα τις περιοχές που επισκεπτόταν λέγοντας ότι απείχαν π.χ. 3 στάδια «μετά τους ερμάς» ή «ιούσιν από των ερμών».
    Πολλοί έβαζαν Ερμές και στην είσοδο του σπιτιού τους, ως δηλωτικό της κατοικίας τους αλλά και ως κάτι ανάλογο, δηλαδή για προστασία και εξορκισμό του κακού.
    Περίφημες ήταν και οι Ερμές της αθηναϊκής Αγοράς, όπου λειτουργούσαν ως ένα είδος τιμητικής προτομής, ‘ή για να γιορτάσουν την νίκη τους στις μάχες τους και ήταν διατεταγμένες σε σειρά στη «Στοά των Ερμών.
    Μία από τις ερμές βρέθηκαν στην αθηναϊκή Αγορά και παριστάνει τον Δημοσθένη, έργο του Πολύευκτου -280 Π.Ε.
    Εκτός από τις ενόδιους Ερμές, στήλες παρόμοιες τοποθετούνταν και στα μεγάλα γυμναστήρια, για να υποδηλώνουν το σημείο εκκίνησης ή την αφετηρία ενός αγώνα .
    Μήπως είναι καιρός να αναβιώσουμε εμείς οι Ελληνες το έθιμο αυτό με τις Ερμές ,αρχίζοντας απο τις πλατείες μας, και επεκτείνοντας τες και στα σύνορα της Πατρίδας μας ,για να υπενθυμήσουμε σε κάποιους ότι εδώ είναι ΕΛΛΑΔΑ!

  • Ο/Η iparea λέει:

    Ο ΑΣΤΡΟΝΟΜΟΣ ΕΡΜΗΣ
    Στο βουνό της Κυλλήνης γινόταν ιερά μυστήρια, όπου διδασκόταν η Αστρονομία και η μετεωρολογία. Επιστήμες που διδάχθηκε και ο ίδιος ο Ερμής από την μητέρα του την Πλειάδα καθώς και το πέταγμα του Νου, τόσο στον κόσμο της μορφής όσο και στις απέραντες αποστάσεις του σύμπαντος.
    Ο Άτλας αδελφός του Προμηθέα και γιός του Τιτάνα Ιαπετού και της Ωκεανίδας Κλυμένης, καταδικάσθηκε από τον Δία να φέρει στους ώμους του τον Ουρανό, γι΄αυτό γνωρίζει τα μυστικά του, τις κινήσεις των αστεριών και της Γής μας και τα μετέδιδε στην κόρη του Μαία που είχε κλίση στα μαθηματικά και την αστρονομία.
    Η Μαία η έβδομη σύζυγος του Δία η κάλλιστη από τις επτά κόρες του Άτλαντα και της Πλειόνης, αμίμητη στο πνεύμα και στο Νού , και μητέρα του Ερμή.
    Επί πέντε χρόνια οι Πλειάδες Αλκυόνη, Μερόπη, Κελαινώ, Ηλέκτρα, Στερόπη, Ταυγέτη καταδιώχθηκαν από τον Ωρίωνα ,ώσπου έγιναν Αστερισμοί από τον Δία. Ο Ωρίωνας, μεγάλος κυνηγός από την Βοιωτία, γιός του Υριέα και της Ευρυάλης έγινε και αυτός Αστερισμός , ο γνωστός του Ωρίωνα, που είναι λαμπρότατος και βρίσκεται πάνω στην ζώνη του Ισημερινού, μεταξύ των Αστερισμών του Ταύρου, και των Διδύμων. Μαζί με τον πιστό του σκύλο, ο Αστερισμός του Κύνα καταδιώκει τις 7 Πλειάδες ή ΑΤΛΑΓΕΝΕΙΣ, όπως τις αναφέρει ο Όμηρος που τρέχουν να σωθούν ριπτόμενες μέσα στον Ωκεανό, αναφέρει ο Ησίοδος, στα ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΗΜΕΡΑΙ.,όπου γίνεται μνεία και για τα ηλιοστάσια. Μια φήμη μάλιστα λέει ότι ο Ησίοδος έγραψε κι ένα έργο αποκλειστικά για τους αστερισμούς. Ο Ωρίωνας δε ,είναι και ο μετρητής των Ωρών, και των Εποχών ο προσδιοριστής.
    Για τους Έλληνες οι Πλειάδες ήταν τα ευνοϊκά άστρα για την πλεύση, γιατί με την ανατολή τους όριζαν τον Μάιο ως τον κατάλληλο μήνα για τα θαλασσινά ταξίδια και ημερομηνία μεσουράνησης τους είναι στις 17 Νοεμβρίου.
    Οι σπινθηροβόλες περιστέρες στο κύπελλο του Νέστωρα ,έτσι όπως το περιγράφει ο Όμηρος στην Ιλιάδα, είναι δύο εκ των Πλειάδων, ενώ ο Ευριπίδης αναφέρεται σε αυτές με τον αστερισμό Αετό.
    Ο Άρατος λέει ότι κατά τους χρόνους του Τρωικού πολέμου, εξαφανίστηκε μία Πλειόνη κατά μια εκδοχή αυτή ήταν η Ηλέκτρα, η οποία κάλυψε το πρόσωπο της για να μην δει την καταστροφή της Τροίας.
    Ο πλανήτης Ερμής είναι ο πρώτος που βρίσκεται κοντά στον Ήλιο και του έδωσαν αυτό το όνομα γιατί ως πανεπιστήμονας και ερευνητής έλυσε πολλά μυστήρια αυτού του κόσμου μας καθώς και πολλά του Σύμπαντος, αφού παρατήρησε την τάξη στα πράγματα του ουρανού και υπολόγισε τη διάταξη των άστρων και τα διαστήματα των εποχών.
    Με την βοήθεια του, ανακαλύφθηκε ο Αστερισμός του Κύνα με το πιο λαμπρό αστέρι τον Σείριο και η σχέση του μαζί μας, γιατί οι πλανήτες του έχουν την ίδια φύση με την Γή μας. Ο Άλφα του Μεγάλου Κυνός, ή Σείριος είναι ένας από τους πλησιέστερους αστέρες και το όνομα του σημαίνει καυτός, εφόσον ο καλοκαιρινός καύσωνας σημειωνόταν αμέσως μετά την ανατολή του σε σύνοδο με τον Ήλιο. Εκεί κοντά βρίσκονται και οι Υάδες με τον Λαμπαδία αστέρα α του αστερισμού του Ταύρου, ο «νότιος οφθαλμός του Ταύρου»., ή Αλντεμπαράν ή αυτός που ακολουθεί.
    Ο Ησίοδος μιλώντας για τον Μέγα Κύνα αναφέρει ότι καταδιώκει το Λαγό ή βοηθά τον Ωρίωνα στην μάχη του κατά του Ταύρου αφού είναι ο σκύλος που φρουρεί την Ευρώπη αλλά που δεν καταφέρνει να αποτρέψει τη απαγωγή της από τον Δία υπό τη μορφή Ταύρου.
    Υπάρχει λοιπόν πλήρης και σαφής αναφορά και γνώση των ονομάτων όλων αυτών των άστρων και αστερισμών από τον Όμηρο στα επικά έργα του Ιλιάδα και Οδύσσεια.
    Στην Ιλιάδα, περιγράφοντας την ασπίδα του Αχιλλέα, ο Όμηρος κατονομάζει τις Πλειάδες, τις Υάδες, τον Ωρίωνα ως, «σθένος του Ωρίωνος» εκφράζοντας την δύναμη του αστερισμού αυτού και την λαμπρότητά του… και τη Μεγάλη Άρκτο ή Άμαξα. Επίσης, παρομοιάζει την απαστράπτουσα περικεφαλαία και την ασπίδα του Διομήδη με το «φθινοπωρινό αστέρα», δηλαδή τον ακτινοβόλο Σείριο.
    Στην Οδύσσεια, υπάρχουν αναφορές σε όλους τους παραπάνω αστέρες και αστερισμούς, π.χ. τον Βοώτη «οψέ δύων», αργός στη δύση του, καθώς επίσης και αναφορά στις τροπές του Ήλιου «τροπαί ηελιοιο».
    Ο Ουρανός , αστερισμοί, αστέρια αλλά και κάποια ουράνια φαινόμενα ήταν γνωστά στους Έλληνες, είχαν χαρτογραφηθεί και κατονομαστεί , θεωρούνταν δε, τόσο οικείοι, ώστε να χρησιμοποιηθούν σε παρομοιώσεις που αφορούσαν θεούς και ανθρώπους.
    Κάθε μύθος του Ερμή είναι και μία εκδοχή για τα φαινόμενα που συμβαίνουν πάνω στον Πλανήτη, που στην μία πλευρά του όλα είναι φωτεινά από την πλευρά του Ήλιου και από την άλλη κατασκότεινα. ΦΩΣ_ΣΚΟΤΑΔΙ, ΜΕΡΑ-ΝΥΧΤΑ, ΖΩΗ-ΘΑΝΑΤΟΣ.
    Το αστρολογικό του σύμβολο αποτελείται από τρία μέρη. Το μεσαίο είναι ο κύκλος, στο κάτω μέρος ένα κρεμάμενος σταυρός και στο πάνω μέρος δύο γυριστά καμπυλωτά άκρα, που έχουν την ίδια διάμετρο με τον κύκλο και αποτελούν το τέταρτό του.
    Η πελασγική λέξη ΣΗΜΡΕ αναγραμματισμός του Ερμή, σημαίνει τον ισόθεο σε γνώση και τέχνη, τον υπέρτατο ,τον ΤΡΙΣΜΕΓΙΣΤΟΝ. ΕΡΜΗΣ –ΣΗΜΡΕ , η Νόηση, η εξέδρα της ψυχής και το αρνητικό της, που δίνει την ώθηση του Νού και τον κινεί προς την αναζήτηση των υψηλών πνευματικών εν-Δια-φερόντων.
    Η δύναμη του Νού, που αγρυπνεί συνέχεια πάνω στην συνείδησή και εμπεριέχει όλα τα γνωστικά στοιχεία, όλα τα αρχεία που έχει συσσωρεύσει η πορεία του ανθρώπου πάνω στην Γή. Είναι οι αποθησαυρισμένες γνώσεις που κληρονομεί ο κάθε άνθρωπος και μεταφέρονται στην ψυχή του από ζωή σε ζωή και από σώμα σε σώμα. Είναι του Νού η πρώτη δυναμοενέργεια που μεταδίδει στην συνείδηση τις εντολές του Δία.
    Είναι ο κραδασμός , η παλμοδόνηση που έρχεται από τους δρόμους της φωτιάς , τα πέρατα του Σύμπαντος και από τον έναστρο ουρανό, όπου είναι καταγραμμένη η ιστορία και η μυθιστορία των Ελλήνων.

    ΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΤΗΣ ΦΩΤΙΑΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ-ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Σχολιάστε

What’s this?

You are currently reading Ερμηνείας Λόγος at Η Παρέα.

meta