Ο Τιτάνας της Γνώσης

Απρίλιος 11, 2010 § 15 Σχόλια


ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ Γ. Νίκου

Ήταν γιός του μεγάλου φιλοσόφου Ιαπετού και της Ωκεανίδας Κλυμένης.Είχε άλλα τρία αδέλφια ,τον Άτλαντα, Μενοίτιο και Επιμηθέα. Ο Δευκαλίωνας είναι ο γιος του και εγγονός του ο Έλληνας.Ο Ιαπετός είχε χαρίσματα μεγάλα και η γνώση του και η σωφροσύνη του υπήρξε η πιο μεγάλη στο έθνος των Πελασγών. Σε αυτό του έμοιασε ο Προμηθέας, ενώ ο Επιμηθέας είχε ανθρώπινα ελαττώματα.Ο Προμηθέας  αποφάσισε να κλέψει την φωτιά, μέσα σε μια κουφοξυλιά και την μετέφερε στους ανθρώπους, που ήταν μισοπεθαμένοι.  Πήγε στα εργαστήρια του Ήφαιστου στην Λήμνο.Εκτός από την φωτιά, υπάρχει και μία άλλη εκδοχή ότι τους φανέρωσε και το μέταλλα, ορείχαλκο, σίδηρο, ασήμι, χρυσάφι, επίσης τις τέχνες και τις επιστήμες .Σαν είδε ο Δίας ότι δεν μπορούσε να δαμάσει τον αντίπαλο του σκέφτηκε να τον συλλάβει και να τον δέσει με βαριές αλυσίδες στον Καύκασο στον ψηλότερο του βράχο.. Εκεί κάθε μέρα ερχόταν ένας αετός και έτρωγε το συκώτι του ,που κάθε νύχτα αυτό ξαναγινόταν και το μαρτύριο δεν είχε τελειωμό. Το συκώτι είναι το φίλτρο του οργανισμού του ανθρώπου, και όταν δεν λειτουργεί καλά όλος ο οργανισμός μαραίνεται. Αυτό το μαρτύριο συγκίνησε πολύ τον Αισχύλο και έγραψε τον Προμηθέα τον Δεσμώτη.

Προμηθέας, σημαίνει ο προγνωρίζων , ο διορατικός, ο προβλέπων. Υπήρξε μεγάλος ευεργέτης της ανθρωπότητας ,γιατί ξαναέφερε το γένος των ανθρώπων και πάλι στην ζωή. Είναι ο αιώνιος γενάρχης της. Αγαπήθηκε πολύ όσο και ο εγγονός του ο  Έλληνας ,γιαυτό και προτίμησαν στο διηνεκές να ονομάζονται Έλληνες και όχι Πελασγοί. Τέλος ο Δίας αναγκάστηκε τελικά ,έστειλε τον Ηρακλή να σώσει τον Προμηθέα και τον έφερε στον Όλυμπο ανάμεσα στους αθανάτους ,σαν αθάνατος που ήταν και αυτός από την γέννα του. Επίσης ο Δίας του πρόσφερε την τιμητική έδρα του Κένταυρου Χείρωνα που ήταν και αυτός θεραπευτής σωμάτων και ψυχών.

Ο Προμηθέας εναντιώθηκε στην μοίρα που είχε προικίσει την ανθρωπότητα μόνο με αυτό που της αντιστοιχούσε στην εξελεκτική κλίμακα και έκλεψε τον σπινθήρα του νου. Γι΄αυτό δεν το δέχτηκαν όλοι οι άνθρωποι γι΄αυτό υπάρχει και ο Επιμηθέας, που θα πει αυτός που επινοεί μετά, ενώ Προμηθέας σημαίνει ΄΄ η προνοητική σκέψη ΄΄.Αυτή προσπάθησε να ενισχύσει στον άνθρωπο, για να τα βγάλει πέρα στην ζωή. Ετσι έκλεψε την φωτιά από τον Δία και την έδωσε στον άνθρωπο για να τον βγάλει από την ζωική του αμεριμνησία. Από τότε ο άνθρωπος απέκτησε ατομικότητα, έμαθε πολλά, άρχισε να νοιώθει ότι είναι σπουδαίος. Η φωτιά που έκλεψε ο Προμηθέας από τον Δία συμβολίζει την γνώση, την δύναμη του νου  που πρέπει να χρησιμοποιήσουν οι άνθρωποι.Σύμφωνα με τον Προμηθέα για να είναι σε θέση ο άνθρωπος να διακρίνει τον ύψιστο προορισμό που του προτείνει ο Δίας, και να μπορέσει να πετύχει την ανύψωση που του φωνάζει ο ουρανός, πρέπει να επεξεργαστεί και να δουλέψει την ύλη. Πρέπει να δουλέψει και να ακονίσει τον νου του, έστω και μέσα σε αυτά τα περιορισμένα του όρια.Ετσι ξεκινά και η πορεία του ανθρώπου, που προσκολλημένος πια στην ύλη και στην γήινες απολαβές χάνει κάθε μέτρο. Ο πόθος του γίνεται έπαρση και οδηγείται στην πτώση. Ο κεραυνός (διάνοια) που έκλεψε ο Προμηθέας έκανε τον άνθρωπο έρμαιο κάθε πειράματος και ματαιόδοξο, χάνοντας για πάντα την γαλήνη. Ο στόχος ήταν να κάνει την καταγραφή αλλά όχι να προσκολληθεί σε αυτήν.Λέγοντας διάνοια εννοούμε το νου, αλλά τι χωράει αυτό εξαρτάται από τον βαθμό εσωτερικής εξέλιξης του κάθε ενός. Η λογική ενός εξελιγμένου ανθρώπου ενώνεται με αξίες, αρετές και πνευματική διαύγεια.

ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ Ο ΔΕΣΜΩΤΗΣ

Θα ήθελα να αναφερθώ στην τριλογία του Αισχύλου, που είναι ο Προμηθέας ο Δεσμώτης, Προμηθέας ο Λυόμενος και Προμηθέας ο Πορφυρεύς.

Ο Αισχύλος στον Προμηθέα ο Δεσμώτης κατηγορεί με αυστηρότητα τον κόσμο και τον κυβερνήτη του. Οι περισσότερες θρησκείες καταδικάζουν τον πρόσκαιρο κόσμο, αλλά εξαφανίζουν την κακότητά του με την προβαλλόμενη απεριόριστη αγαθότητα κάποιου άλλου κόσμου. Ο Αισχύλος όμως μέσα από τον προμηθέα παρουσιάζει την θλιβερή κατάσταση της ανθρωπότητας. Ο Δίας έχει αποκρύψει από τον άνθρωπο τα μέσα  της ζωής, άφησε αναρίθμητα κακά και δεν υπάρχει τρόπος να γλυτώσει κανείς. Η ζωή γίνεται δύσκολη πάντα κάτω από την σκιά του θανάτου και κατά καιρούς συλλαμβάνει την ιδέα να καταστρέψει ολοκληρωτικά τον άνθρωπο, τον οποίο θεωρεί βλαβερό και δυστυχισμένο θηρίο.Ετσι ο Αισχύλος συλλαμβάνει την ιδέα αφενός του ανώτερου τυράννου, που κυβερνά τον κόσμο, και αφετέρου αυτού που υπερασπίζεται την ανθρωπότητα και στέκεται ενάντια στον τύραννο, αλλά είναι σαφώς κατώτερος από τον Δία σε δύναμη. Ο μόνος σύμμαχος του Προμηθέα είναι ο άνθρωπος, το δημιούργημα μιας μέρα, ολότελα αδύναμος που δεν μπορεί να προσφέρει καμμιά βοήθεια παρά μόνο αγάπη και συμπάθεια. Η αληθινή πηγή της δύναμης του Προμηθέα βρίσκεται στην αθανασία και στην αδάμαστη θέλησή του.Σε ένα από τα τραγούδια των Ωκεανίδων στον Προμηθέα, ο Αισχύλος αναφέρεται σε μία απο τις έξοχες αρχές της Στωικής φιλοσοφίας, με την οποία η κάθε χαρά ,ή πόνος που αισθάνεται η κάθε μεμονωμένη ψυχή, πάλλει μέσα στον σύμπαν και έτσι όλη η ζωή στην ολότητά της υποφέρει.Βλέπουμε μέσα από αυτό το έργο,  τα μεγάλα βάσανα του φίλου του ανθρώπου.  Εχουμε την συμπάθεια και συμπόνια όλων των δημιουργημάτων προς τον Προμηθέα αλλά και το πλήρες αδιέξοδο του ανθρώπου κατά του συστήματος εξουσίας.. Αυτή είναι η κατάσταση στον Προμηθέα Δεσμώτη, αυτή είναι η διαμάχη.

Ο Αισχύλος προτείνει την λύση, που δεν είναι φυσικά η πτώση του Δία. Στον Προμηθέα τον Λυόμενο, ένα έργο που χάθηκε, αλλά υπάρχουν αναφορές, δείχνει τον Δία να μετανοιώνει ,παρόλο που επέμενε στους άκαμπτους όρους. Ο Δίας κατέχει μία νέα και εξαίρετη λειτουργία, την δύναμη να σκέπτεται και να μαθαίνει από τα παθήματα του, και με αυτή την δύναμη της σκέψης ο Δίας μετάλλαξε τον τρόπο διακυβέρνησης του. Οτι δίδαξε στον άνθρωπο το εφάρμοσε πρώτα στον εαυτό του. Με αγώνα και μάχη ανέβηκε στον θρόνο, νίκησε και φυλάκισε τους αντιπάλους του.  Ετσι με την θύμηση του πόνου έμαθε αυτό που τον οδήγησε να ελευθερώσει τους Τιτάνες, να στείλει τον Ηρακλή να απελευθερώσει τον Προμηθέα και να οδηγήσει την Ιώ στην ειρήνη.Για τον Αισχύλο ο ίδιος ο Δίας είναι αυτός που δίνει την λύση γιατί ο ίδιος διδάσκεται και αναπτύσσεται.

Αυτό μας παραπέμπει στα λόγια του Καζαντζάκη ΄΄ Ο θεός μου δεν είναι πάνσοφος, δεν είναι παντοδύναμος, κινδυνεύει, δεν είναι πανάγαθος, να προσδοκούμε με εμπιστοσύνη πως θα μας λυπηθεί και θα μας σώσει. Πρέπει εμείς με τον αγώνα μας να τον σώσουμε και δεν μπορούμε να σωθούμε αν δεν σωθεί ο ίδιος. Εμείς θα σώσουμε τον θεό δημιουργώντας, μετουσιώνοντας την ύλη σε πνεύμα σε ισορροπία και μέτρο. ΄΄Ο δε Νίτσε είπε ΄΄ Ο θεός είναι πέρα από το κακό και το καλό. Τα μηδαμινά μέτρα, με τα οποία ζυγίζει ο άνθρωπος το καλό και το κακό δεν μπορούν να εφαρμοστούν στην δύναμη που κυβερνά.Η κοσμική δύναμη είναι πέρα από την αντίληψη και δύναμη κρίσης και δεν γίνεται ολοκληρωτικά αντιληπτή. Δεν υπολογίζεται με τα μέτρα που έχουμε επινοήσει για να ταιριάξει στην περιορισμένη και στενή εμπειρία του ανθρώπου, αυτού που αλυσοδεμένος με τις ίδιες του τις σκέψεις, τις επιθυμίες, τους φόβους, τις αγωνίες και προσκολλημένος στα προβλήματα της καθημερινότητας του αδυνατεί να νοιώσει τους παλμούς της άμεσης γνώσης. Βλέπουμε τον άνθρωπο να βάλλεται από παντού ,μόνος σε ένα αδυσώπητο σύμπαν. Ζει και πεθαίνει μέσα στην άγνοια του. Δρα σε πλήρη σύγχυση, μπερδεμένος από θεωρίες για τον κόσμο που θέλει ένα θεό πανάγαθο, που του συγχωρεί όλα του τα λάθη.Βολεμένος γιατί δεν του αρέσει να κουράζεται, προτιμά τις εύκολες λύσεις και ξορκίζοντας του φόβους του περιμένει ένα σωτήρα να τον σώσει και να αναλάβει την ευθύνη των δικών του πράξεων. Η έλλειψη πειθαρχίας τον εμποδίζει να εισχωρίσει στην απόλυτη ελευθερία και να επικαλεστεί την θεική του πλευρά που όλοι μας έχουμε, αλλά δεν μας περνά από το νου να την χρησιμοποιήσουμε.

Ο άνθρωπος για να ξεφύγει από αυτή την θλιβερή μοίρα πρέπει να γίνει πολεμιστής, στρατιώτης, Οδυσσέας. Μεγάλη πειθαρχία, σκληρή εκπαίδευση, να πολεμά και να ζεί την κάθε του μέρα, υπηρετώντας έναν σκοπό ,για να βρει την λύτρωσή του. Μόνο τότε οι πράξεις του θα αποκτήσουν άλλη δύναμη και νόημα.Πριν όμως πρέπει να πώ λίγα λόγια για την αρχαία τραγωδία,η οποία συσχετίζεται με την έννοια της κρίσης (Δίκης).Συνδέεται πάντα με την Μοίρα,την οφειλόμενη μερίδα που ανήκει στον άνθρωπο,το μερίδιο του στην φυλετική γή,στην συγκομιδή,στα λάφυρα της μάχης,στις τιμές και σε όλες τις φυσικές χαρές και θλίψεις της ζωής. Κάθε ον έχει μία Μοίρα.Αν διεκδικήσουμε περισσότερα από την μοίρα μας,διαπράττουμε υβριν.Τότε η Δίκη μας χτυπά.Προσπαθούμε να ξεφύγουμε από την Μοίρα μας αλλά αυτή πάντοτε μας πιάνει.Αλλοι επίμονα εισβάλλουν στην Μοίρα μας και προσπαθούν να μας ληστέψουν.Διαπράττουν Υβριν.Η Δίκη θα τους συλλάβει.Είναι θέμα Χρονου και για να το πούμε έτσι ωρίμανσης.Ο Χρόνος προασπίζεται την Μοίρα.Δεν είναι σωστό να περιμένουμε τα πράγματα πριν από το πλήρωμα του Χρόνου.

Ο ανθρωπος ζεί μέσα σε ένα πλέγμα ορίων και με τρόπο ταγμένο.Τον τρόπο και το πλέγμα (την φύση του πράγματος)τα είπαν Ανάγκη.Μία τάξη απαρασάλευτη που η φύση της είναι να διασαλεύεται,και αυτή η διασάλευση να πληρώνεται. Την πληρωμή αυτή την είπαν Δεινό.Η φύση λοιπόν της Ανάγκης είναι να κυοφορεί και να επιρρίπτει δεινά στους ανθρώπους.Αλλά όχι αναίτια. Πρέπει να είναι άξιοι οι άνθρωποι να παραδέχονται το φταίξιμό τους.Πρέπει να πράττουν και έτσι ευθύνονται, οι πράξεις τους αντιδικούν στην Ανάγκη και διασαλεύουν την κατάστασή της. Αυτές τις πράξεις τις ονόμασαν Υβρη.Ετσι λοιπόν οι άνθρωποι ζούν για να παθαίνουν δεινά,και για να πάθουν δεινά πρέπει να κάνουν Υβριν και το να κάνουν Υβριν και να πάθουν δεινά είναι Ανάγκη.Δεν φθάνει όμως μόνο αυτό,γιατί η Υβρις είναι μία δαταραξη και υπέρβαση νοιώθεται,έχει το σκεπτικό της,μεθοδεύεται και άρα αντιστέκεται σε αυτήν ο άνθρωπος, και αποτρέπεται.Ο άνθρωπος δεν ξεφεύγει από την Υβρη που μπαίνει μέσα άθελά του.Ξέρει ότι κάνει λάθος αλλά επιμένει θέλωντας,γιατί έτσι κρίνει του Νού η σύγχιση.Αυτή την σύγχιση του νού την είπαν Ατη.Είναι του νού η θεοβλάβεια που σπρώχνει στην Υβριν και αυτή διαταράσσει την ανάγκη προκαλώντας Δεινό.Το δεινό είναι η τιμωρία του φταίχτη που τον έσπρωξε η Ατη και έκανε Υβρην. Αυτήν την τιμωρία την είπαν Δίκη.Η Ανάγκη έχει ορίσει τη ζωή να είναι έτσι όπως προκύπτει εκ των υστέρων και προκύπτει Όπως είναι τακτόν.Αυτό το ΄΄τακτόν΄΄ σε ατομικό επίπεδο το διασαλεύει η Ατη.

ΑΓΡΙΟ ΠΛΕΓΜΑ ΟΡΙΩΝ,ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΟΠΟΊΟ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΠΙΛΕΓΕΙ ΚΑΙ ΠΡΑΤΤΕΙ ΜΟΝΟΣ ΤΟΥ,ΘΕΛΟΝΤΑΣ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑΓΜΕΝΟ ΓΙ΄ΑΥΤΟΝ ,ΕΝ ΑΓΝΟΙΑ ΤΟΥ. ΑΥΤΟ ΤΟ ΕΙΠΑΝ ΤΡΑΓΙΚΟ.

Ξεκίνησα την μελέτη της Ελληνικής Μυθολογίας με την σκέψη  ότι η  άμεση γνώση είναι πάντα κρυφή και συγκαλυμμένη πίσω από παραβολές και θρύλους, και ότι δύσκολα προσφέρεται στον οποιοδήποτε. Ηλπιζα βέβαια ότι ίσως βρω και κάποιες απαντήσεις όσον αφορά την αρχή του κόσμου αλλά και τον ρόλο και την μοίρα του ανθρώπου μέσα στο Σύμπαν και η χαρά μου είναι μεγάλη για αυτά που μαθαίνω και ξαναθυμάμαι.

ΚΛΕΙΩ

Advertisements

Tagged:

§ 15 Responses to Ο Τιτάνας της Γνώσης

  • Ο/Η iparea λέει:

    Καλημέρα στην παρέα
    Καλημέρα Κλειώ από κάπου πρέπει να ξεκινήσει κανείς αν είναι τυχερός και ξεκινήσει με το σωστό πόδι την ημέρα του και την ζωή του. Η ανάγκη αναγκάζει τους ανθρώπους να διαπράττουν ύβρη και η ισορροπία το μέτρο είναι επιθυμό αλλά δύσκολο και η ανθρώπινη ύπαρξη έχει αναμφίβολα κάτι το τραγικό ταυτόχρονα και μεγαλειώδες. Ο Προμηθέας είναι αυτός που φροντίζει προνοεί προβλέπει σκέφτεται πριν μάθει και ο Επιμηθέας είναι αυτός που βγάζει τα συμπεράσματα, μετά το γεγονός μαθαίνει από το γεγονός την εμπειρία την απερισκεψία το λάθος είναι ο «εμπειρογνώμων». Μου μοιάζει ο Προμηθέας να συνδέεται σε ένα ωροσκόπιο με τον Ερμή σε προμηθαικό κύκλο όταν ανατέλλει πριν ορθός ή ανάδρομος. Ένας προμηθαικός οπισθόδρομος δείχνει ένα νου έντονα αντίθετο στην ενστικτώδικη φύση αναζητώντας ανεξαρτησία ενώ ο ορθός εξωτερικεύεται έντονα. Είναι επαναστατικός. Ο επιμηθιακός , ο Ερμής μετά τον Ήλιο έχει την ανάγκη και την δυνατότητα της εκλογίκευσης και δεν προτρέχει ενώ ο ανάδρομος κατευθύνεται σε μια εσωτερική ενδοσκόπηση
    Αστραία

  • Ο/Η ΚΛΕΙΩ λέει:

    Καλησπέρα στην παρέα,καλησπέρα Αστραία,τελικά σύμφωνα με τον Ερμή μου ,ορθόδρομο στον Υδροχόο που είναι πριν από τον Ηλιο, είμαι Επιμηθέας ,δηλ. μαθαίνω από τις εμπειρίες μου και τα λάθη μου,πάλι καλά.
    Θυμήθηκα ότι είχα δεί στο θέατρο τον Προμηθέα Δεσμώτη με την θαυμάσια ερμηνεία του Νικήτα Τσακίρογλου,με είχε προβληματίσει πολύ και έψαξα να μάθω για τον Προμηθέα περισσότερα και για την έννοια της Κοσμικής Δικαιοσύνης.
    Ο Προμηθέας χαρίζει στους θνητούς τα πάντα και κατά μία έννοια συμβολίζει την αξιοποίηση μιάς κρυμμένης και αναμένουσας δυνατότητας του ανθρώπου.

  • Ο/Η iparea λέει:

    Θα ήθελα και εγώ να προσθέσω μία διάσταση σε αυτή την πολύ ωραία ανάλυση της τραγικότητας του Προμηθέα. Ο άνθρωπος στα προπλάσματα των κοινωνιών αναγκάστηκε απο τις περιβαλλοντικές συνθήκες ορισμένεςνα προβεί σε ορισμένες ενέργειες. Οι φυσικές καταστροφές, τα ακραία καιρικά φαινόμενα, η απειλή από τα ισχυρότερα ζώα-θηρευτές, ήταν αυτές οι δυσχερής συνθήκες. Καλούνταν λοιπόν να τα αντιμετωπίσει, χώρις βέβαια να κατέχει φοβερές σωματικές ικανότητες. Για αυτό το λόγο σχημάτισε τις φυλές-ομάδες, χρησιμοποίσε τα εργαλεία-όπλα διαπιστώντας ότι μόνο με τους συγκεριμένους τρόπους μπορούσε να επιβίωσει. Η ανακάλυψη της φωτίας πρέπει να ήταν ένα τυχαίο γεγονός. Φαντάζομαι το σκηνικό: έναν άγριο, όρθιο σε έναν απόκρυμνο βράχο, να παρακολουθεί στον συνεφιασμένο ουρανό τις αστραπές, τις βροντές λίγο πρίν τη βροχή κατά το σούρουπο. Και ξαφνικά να πέφτει ένας κεραυνός σε ένα δέντρο του δάσους εκεί κοντά. Και να αρπάζει φωτία. Μεγάλος θα πρέπει να ήταν ο φόβος του και από το θόρυβο αλλά και απο την παρουσία της φωτίας, αφού ως γνωστόν τα ζώα φοβούνται τη φλόγα. Τι τον οδήγησε τότε να πάρει ένα φλεφόμενο κλαδί και να το φέρει πίσω στη σπηλειά ξεπερνώντας κάθε φόβο, είναι άξιο απορροίας; Ίσως ότι ήταν χειμώνας και κρύωνε; Για να ζεστάνει τους υπόλοιπους και τα παιδία; Από απλή περιέργεια για κάτι που λαμπήριζε; Για οποιονδήποτε λόγο όμως, το έκανε. Θα ήθελα πολύ να δώ από κοντά αυτή τη στιγμή. Είναι ένα από τα πρώτα βήματα της ανθρωπότητας προς την εξέλιξη.

    Κάρλος

  • Ο/Η ΚΛΕΙΩ λέει:

    Καλησπέρα στην παρέα,

    Η ίδεα της Δικαιοσύνης,κοσμικής και ανθρωπινης,έπαιξε μεγάλο ρόλο
    και απασχόλησε πολλούςΕλληνες φιλοσόφους.
    Πέρα από την πλεονεξία και τις ιδιοτελείς σκοπιμότητες που χαρακτηρίζουν την ανθρώπινη βούληση ,που είναι επιρρεπής στο άδικο,ισχύει μία αδυσώπητη Νομοτέλεια,και βρίσκεται στην αρμονία που διέπει τον φυσικο κόσμο..Είναι η κοσμική Νομοτέλεια,και σύμφωνα με τον Αναξίμανδρο υπάρχει μία ιδανική αναλογία Πυρός,Γής και υδατος,ένα συνδυασμός αναγκαιότητας ή φυσικού Νόμου που αποκαθιστά την ισορροπία,όταν αυτή διαταράσσεται.
    Αυτή λοιπόν η αδυσώπητη Νομοτέλεια των κυρώσεων σε περίπτωση ανατροπής της αρμονίας διαμέσου της αδικίας,ισχύει για όλους,και η αντίληψη της Δικαιοσύνης, της μη υπέρβασης σε καμμιά στιγμή του χρόνου,των καθορισμένων ορίων,ήταν μία από τις βαθύτερες πεποιθήσεις των Ελλήνων.
    Ο Αναξίμανδρος μίλησε για την Δικαιοσύνη του Χρόνου και του Σύμπαντος και θεωρείται από τους πρώτους νομοθέτες της ανθρωπότητας σε παγκόσμια βάση. Είπε ότι αρχή των όντων είναι το άπειρο ,απο το οποίο έγιναν οι ουρανοί και οι κόσμοι που υπάρχουν.απο κεί προέρχεται η γένεση των όντων και εκεί συνταλείται και η διάλυσή των,σύμφωνα με την ανάγκη,γιατί τιμωρούνται και επανορθώνουν αμοιβαία για την αδικία,σύμφωνα με την τάξη του Χρόνου.

    Η νομοθεσία με την οποία δικάζει ο χρόνος είναι τη τάξη των πραγμάτων.
    Ο χώρος του Δικαίου είναι το Απειρο,και ο άνρθωπος πρέπει να κατανοήσει ότι είναι μία μικρογραφία του ΣύμπαντοςΠΛΑΤΩΝ. Η Δικαιοσύνη είναι η αιτία του να είμαστε δίκαιοι στις συναναστροφές μας και στις συναλλαγές μας.
    Γνώση χωρίς δικαιοσύνη είναι ατελής.
    ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ. Η δικαιοσύνη είναι ψυχική Αρετή που μοιράζει στον καθένα αυτό που του αξίζει.
    Προτιμότερο είναι να τιμωρεί κανείς τον εχθρό του από το να συμβιβάζεται μαζί τους.Γιατί το να ανταποδίδεις όσα έπαθες,είναι δίκαιο και πράξη αξιέπαινη η αποκατάστση του Δικαίου.
    Είναι όμως ανάγκη να υπάρχει κάποιος που θα αποδώσει και θα κρίνει το Δίκαιο.

    ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ. Την Δικαιοσύνη πρέπει να την αντικρύσουμε σαν εγκόσμια τάξη ,παρατηρώντας την φύση και τα φαινόμενά της.

    Ο Αγησίλαος,Σπαρτιάτης στρατηγός. Αν ήταν δίκαιοι όλοι οι άνθρωποι δεν θα χρειαζόταν οι γενναίοι.
    ΔΕΛΦΙΚΑ ΠΑΡΑΓΓΕΛΜΑΤΑ.
    ΛΕΓΕ ΠΡΑΤΤΕ ΔΙΚΑΙΑ
    ΚΡΙΝΕ ΔΙΚΑΙΑ ΑΔΙΚΕΙΝ ΜΙΣΕΙ
    Και ένα Δηλιακό Επίγραμμα, στο Λητήο της Δήλου
    ΤΟ ΩΡΑΙΟΤΕΡΟ ΠΡΑΓΜΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΠΟΛΥΤΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ,ΕΠΕΙΤΑ Η ΥΓΕΙΑ
    ΚΑΙ ΤΟ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΕΠΙΘΥΜΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΝΑ ΤΟ ΠΕΤΥΧΑΙΝΕΙ
    θΕΟΓΝΙΣ Ο ΜΕΓΑΡΕΥΣ
    Το πλήθος και η λεπτολογία των νόμων είναι απόδειξη ότι κακοδιοικείται η πόλη ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ

    Οσο πιο σάπιο το κράτος τόσο πληθαίνουν οι νόμοι ΤΑΚΙΤΟΣ
    ΟΙ πολλοί νόμοι σε μία χώρα είναι όπως οι γιατροί,σημείο αδυναμίας
    ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ
    Να δούμε τι είπαν και οι πιο νεότεροι φιλόσοφοι και μη.
    Οποιος πετάει το δίκιο του στο δρόμο, αφήνει το δίκο του άδικο να γίνει
    ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ

    Με την αδικία είτε πολεμάς είτε συμπράττεις.ΑΛΜΠΕΡΤ ΚΑΜΥ
    Και θα τελειώσω για την ώρα με ένα απόφευγμα του ΟΜΗΡΟΥ
    Οι μακάριοι θεοί τα ανούσια έργα δεν τα αγαπούν,αλλά τιμούν την δικαιοσύνη και τις ενάρετες πράξεις των ανθρώπων.

  • Ο/Η iparea λέει:

    Καλησπέρα
    Οι περισσότερες θρησκείες καταδικάζουν τον πρόσκαιρο κόσμο, αλλά εξαφανίζουν την κακότητά του με την προβαλλόμενη απεριόριστη αγαθότητα κάποιου άλλου κόσμου. Ο Αισχύλος όμως μέσα από τον προμηθέα παρουσιάζει την θλιβερή κατάσταση της ανθρωπότητας.
    Αυτό ακριβώς είναι που μ΄ αρέσει στην Ελληνική αντίληψη.
    Η τολμηρότητα του Ελληνικού πνεύματος να κρίνει και τον ίδιο τον θεό.
    Γνώση χωρίς δικαιοσύνη είναι ατελής και χωρίς νηφαλιότητα είναι επικίνδυνη.
    Δεν έχουμε άλλο τρόπο να προχωρούμε από το να μαθαίνουμε από τα λάθη μας Κλειώ.
    Ο Ερμής προμηθαικός όταν ανατέλλει πριν τον Ήλιο και επιμηθαικός μετά καθορίζει την τάση του νου να προνοεί ή να εκλογικεύει μετά όπως η Αφροδίτη αυγερινός εωσφόρος όταν ανατέλλει κάνει το άτομο αυθόρμητο και ενστικτώδες στην γνώση και στο συναίσθημα ενώ όταν είναι έσπερος αποσπερίτης μειώνει τις συγκινήσεις και δίνει ροπή στην αξιολόγηση
    Πώς να γυρίσουμε πίσω στην χαραυγή της ανθρώπινης ζωής να φανταστούμε τον εαυτό μας να κρυώνει και να ανακαλύπτει την φωτιά Κάρλος; Ο Κιούπρικ προσπάθησε με τον τρόπο του σε μια Οδύσσεια 2001
    Αστραία

  • Ο/Η Δημόδοκος λέει:

    Καλημέρα στην αγαπητή παρέα!
    Είναι ενδιαφέρον να παρατηρήσουμε αυτούς που περνούν και συνομιλούν με τον Προμηθέα και τα λόγια τους.
    Τον Χορό, το Κράτος, την Βία, τον Ηρακλή, τις Ωκεανίδες
    και την Ιώ που με την μορφή αγελάδος από τον Βόσπορο το πέρασμα του βοδιού,
    και καταδιωκόμενη από τον οίστρο,
    μια μύγα που την τυραννάει περνάει
    και είναι σε κατάσταση παραφροσύνης.
    Ο πολεμιστής επιλέγει προσεχτικά τα στοιχεία του τονάλ που θα χρησιμοποιήσει, με ποιον τρόπο και ποιον συνδυασμό και αναδιάταξη.
    Επιλέγει και ποια λόγια των άλλων θα επιτρέψει να περάσουν μέσα σε αυτό και να τοποθετηθούν στον νησί και με ποια προτεραιότητα
    στο πλαίσιο της επικοινωνιακής κοινωνικής, πολιτιστικής αλληλεπίδρασης.
    Το να μη ξέρει κανείς πότε να γελάσει και πότε να κλάψει
    με ποιους και για ποιον λόγο και …πως,
    δεν είναι ένδειξη αρμονίας, καλής ψυχικής υγείας και νοητικής ισορροπίας .
    Ίσως να αποτελεί και σημάδι εγκλωβισμένης ευφυΐας.
    Η γνώση και χωρίς αισθητική και ομορφιά είναι άχρηστη.
    Και οι αληθινοί εγκληματίες είναι κακόγουστοι.
    Ο ρόλος της Αφροδίτης είναι σημαντικός στην γνώση και φέρνει το φως.
    Αν ο Ερμής είναι η πληροφορία, η Αθηνά είναι το φίλτρο της πληροφορίας του νου. Τι θα κρατήσει κάποιος και τι θα απορρίψει.
    Η Αφροδίτη είναι η αξία και ο Άρης η δράση για χάρη της.
    Όταν η Αφροδίτη είναι χαμηλής ενεργειακή στάθμης οι αξίες ποδοπατούνται και ο Άρης καταλήγει στον γκροτέσκο αμοραλισμό.
    Ο Ήλιος Απόλλων είναι ο λόγος της καρδιάς, η θέληση και η σύνδεση με τον σκοπό του πολεμιστή και ο Ηρακλής αρχίζει από εκεί γιατί πρέπει να είναι δυνατός και να συνδέεται μαζί του.
    Να μπορεί να διακρίνει τον λόγο του πάνου κεφαλιού από τον λόγο του κάτω κεφαλιού
    και τους λόγους που ο Μεροβίγγειος τον εκφωνεί μαζί με το λυσσαλέο τρικέφαλο σκυλί του.
    Εκφράζεται στους άντρες με την μορφή ωμής βίας και βαρβαρότητας και στις γυναίκες με τα φαινόμενα υστερίας και παραφροσύνης.
    Ο πολεμιστής κινείται με την τρέλα και το πάθος για να σπάει την ρουτίνα και συνήθειες αλλά
    ποτέ δεν εγκαταλείπει την λογική και το κέντρο της
    για έμμονες ιδέες εμμονές και προσκολλήσεις.
    Πάντα ξεκουράζεται σε αυτή και είναι η δικλείδα ασφάλεια του.
    Το μεγαλείο της Ελληνικής φιλοσοφίας είναι ακριβώς αυτό.

    Μπορεί να εξηγήσει τα πάντα απλά και ξεκάθαρα και να μην βασανίζεται ο νους του ανθρώπου ούτε από μύγες ούτε από αετούς. Δεν σκλαβώνεται σε αυθεντίες, αλάνθαστους πατέρες ούτε στον ίδιο τον θεό.
    Και αυτό το μαγικό Ον οι Έλληνες το είπαν …Άνθρωπο,
    όρθιο και σοφό!

  • Ο/Η iparea λέει:

    Καλησπέρα στην παρέα.
    Καλησπέρα Δημόδοκε!
    Και αυτό το μαγικό Ον οι Έλληνες το είπαν …Άνθρωπο,
    όρθιο και σοφό!
    Γνώση χωρίς δικαιοσύνη είναι ατελής και χωρίς νηφαλιότητα είναι επικίνδυνη.
    Η γνώση και χωρίς αισθητική και ομορφιά είναι άχρηστη.
    Και οι αληθινοί εγκληματίες είναι κακόγουστοι.
    Συμφωνώ!!!

    ΚΛΕΙΩ

  • Ο/Η iparea λέει:

    Προμηθέας. Αυτός που πλησίασε τον άνθρωπο, γνώριζε τις αδυναμίες, τις δυνατότητες και τις ανάγκες του, συμπλήρωσε και αναβάθμισε τη μοίρα του, καθόρισε τα όριά του, άλλαξε τη «σκέψη» του ανώτερου όντος.
    Πώς να μην θεωρείται ο γενάρχης του ανθρώπινου πνεύματος. Αυτού που έχουμε ανάγκη για την πορεία μας στον υλικό κόσμο.
    Ύλη, πνεύμα, πειθαρχία, ανάταση, ολοκλήρωση.
    Νοήματα ονειρικά για πολλούς που δεν μάχονται στον υλικό κόσμο μας. Εφόσον λειτουργούν μόνα, καταλήγουν στην ύβρη και τη θεία δίκη. Τότε δηλαδή που ο άνθρωπος δεν «υπογράφει» ειρήνη με τον εαυτό του και οδεύει στην πτώση.
    Κάθε ανθρώπινη γνώση αρχίζει με την ενόραση, συνεχίζει με τις έννοιες και καταλήγει στις ιδέες και την υλοποίηση. Η υλοποίηση φέρνει πολλές φορές την ανάταση και ασυνείδητα την υλική και πνευματική εκμετάλλευση των συνανθρώπων μας. Είμαστε υλικά όντα. Πρέπει όμως να πειθαρχούμε να διδασκόμαστε από τα λάθη μας και να γινόμαστε σοφότεροι, κάτι το οποίο η ιστορία μας διδάσκει ότι είναι ένας διαρκής αγώνας σε επίπεδο ατομικό, συλλογικό, Εθνικό, παγκόσμιο.
    Η ανθρωπότητα πετυχαίνει στόχους, δύσκολα όμως μπορεί να φτάσει στην ανάταση, πόσο μάλλον στην ολοκλήρωση.
    Είναι ανάγκη η ιστορία της ανθρωπότητας να ακολουθεί σπειροειδή και όχι … κυκλική τροχιά εφόσον δεν μπορεί να βαδίζει σε ευθύ δρόμο.
    ΔΑΙΔΑΛΟΣ

  • Ο/Η iparea λέει:

    Καλησπέρα.
    Απέναντι στον Προμηθέα ορθώνονται από την πρώτη στιγμή,οι αδελφές δυνάμεις,το Κράτος και η Βία και αντιδιστέλλεται η υπόσταση και η δύναμη του.Ανακοινώνεται δε ότι υπάρχει ανώτατη πηγή εξουσίας με κύρος τελεσίδικο,και είναι ο Δίας.
    Οι σκληρές αυτές μορφές που εφαρμόζουν τον νόμο τοποθετούν το θέμα σε πολιτικό και οικουμενικό επίπεδο.
    Η ανάγκη όμως ορίζει και οι Μοίρες επιμερίζουν,οι Θεοί καθορίζουν και αποφασίζουν του ορισμούς της Ανάγκης και οι άνθρωποι υφίστανται τα προαποφασιμένα.Ολα είναι είναι μία Ανερμήνευτη σύνθεση που ο άνθρωπος με την λόγική του μέσα απο αντιφάσεις και αντίλογο θέλει να ερμηνεύσει,και να τα χάσματα να γεφυρώσει.
    ΤΟ ΕΙΔΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΗΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΠΟΥ ΚΑΘΕ ΤΌΣΟ ΕΠΑΝΑΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΔΕΙΧΝΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΔΡΟΜΟ ΠΟΥ ΔΙΗΝΥΣΕ Ή ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΧΕΙ ΦΤΑΣΕΙ.
    ΚΛΕΙΩ

  • Ο/Η ο νοών...νοείτω λέει:

    Καλησπέρα πέρα ως πέρα στην παρέα.
    Τώρα να απολογηθώ ή να σωπάσω;
    Με τιμάτε με την φιλοξενία του συνδέσμου μου, με τιμάτε με την διακριτική προυσία σας στα κατά καιρούς γραφόμενά μου, και εγώ αγρόν ηγόραζα.
    Αγνοούσα ένα ιστολόγιο σκέψης και αντίληψης ιδιαίτερης, χαμένος στην καθημερινότητά μου.
    Επιμηθέας λοιπόν και εγώ.
    Σε ένα μακρύ και ανηφορικό δρόμο στα δυσπρόσιτα μονοπάτια της σκέψης.
    Όαση η παρέα σας στην διψασμένη ανάγκη για μάθηση και επικοινωνία.
    Με καθαρή καρδιά θα προσέρχομαι σε κάθε ευκαιρία, να αφήνω ψήγματα άλλης μίας ανήσυχης σκέψης.

  • Ο/Η ΚΛΕΙΩ λέει:

    Καλησπέρα πέρα για πέρα , νοών νοείτω,σε καλοσωρίζουμε στην παρέα,με χαρά,και είσαι ιδιαίτερα αγαπητός.
    Ολοι έχουμε να προσθέσουμε κάτι σε αυτό τον μακρύ και ανηφορικό δρόμο στα δυσπρόσιτα μονοπάτια της σκέψης και της γνώσης.

  • Ο/Η ΔΑΙΔΑΛΟΣ λέει:

    Καλημέρα αγαπητέ φίλε νοών νοείτω,καλώς ήρθες στην παρέα μας.
    Δυστυχώς η καθημερινότητά μας είναι πολύ ενεργοβόρα και οι υποχρεώσεις πολλές.Η ανάγκη μας όμως για επικοινωνία είναι πιο δυνατή,έτσι πάντα θα κλέβουμε χρόνο για να μοιραζόμαστε τις σκέψεις μας,τις ανησυχίες μας και τα όνειρα μας και τις αξίες μας,εμείς οι ΕΛΛΗΝΕΣ.
    Φθάνει αυτή η μοναξιά που μας καταδικάσανε να ζούμε.
    Θα ξαναβρούμε την χαρά της ζωής,τα σπίτια μας θα ξανανοιξουνε
    και οι αυλές μας θα γεμίσουν φωνές και τραγούδια.

  • Ο/Η ο νοών...νοείτω λέει:

    Σας ευχαριστώ θερμά για το καλωσόρισμα.
    Να είσαστε όλοι καλά.

  • Ο/Η iparea λέει:

    Καλησπέρα στην παρέα
    Καλησπέρα αξιαγάπητε νοών…νοείτω με τις όμορφες σκέψεις σου και τους βαθυστόχαστους προβληματισμούς σου που μας συγκινείς τόσο πολύ!
    Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα σήμερα;
    Η έλλειψη χρόνου. Όλοι μιλούν γι’ αυτό. Όλοι ανησυχούμε γι’ αυτό.
    Γιατί δεν έχουμε χρόνο; Γιατί ανταλλάσουμε το χρόνο μας με χρήματα σε κάποια δουλειά. Χρειαζόμαστε χρήματα και έτσι πουλάμε το χρόνο μας. Χρειαζόμαστε περισσότερα χρήματα, οπότε πουλάμε περισσότερο χρόνο. Σύντομα ξοδεύουμε τόσο χρόνο δουλεύοντας για να αποκτήσουμε χρήματα, ώστε έχουμε ελάχιστο χρόνο για οτιδήποτε άλλο. Σε ένα μαγγανοπήγαδο κλέβουν τον χρόνο μας ή τον σπαταλούμε σε ανούσιες ασχολίες ή τον ξοδεύουμε σε άστοχες επιδιώξεις θα έλεγε ο χρονογιατρός μας.
    Αστραία

  • Ο/Η ΚΛΕΙΩ λέει:

    Καλησπέρα στην παρέα,
    Εχω καιρό να βάλω ένα τραγούδι,…. Αστραία τι λές,και επειδή η Μούσα είναι σε μεγάλη έμπνευση …..

    Σε όλη την παρέα ,στους φίλους της,στους Λεοντάκαρδους Τοξότες και Λυράρηδες του Απόλλωνα,… ενα απλά υπέροχο τραγούδι…

    Ας μην σπαταλήσουμε το ακριβό φώς ανώφελα!
    σε ανούσιες ασχολίες και άστοχες επιδιώξεις όπως μας επισημαίνει ο χρονογιατρός μας!

    Χάθηκα ξανά σε λαβυρίνθους κι έχασα καιρό
    Να σ’αναζητώ άμοιρη ψυχή μου
    Έχασα καιρό άμοιρη ψυχή μου

    Θεέ μου πώς ποθώ μιαν ηλιαχτίδα
    Ταίρι φωτεινό νά ‘χω φυλαχτό
    Σε ηλιόλουστη πατρίδα
    Σε ταξίδι μυστικό
    Με ουράνια πυξίδα

    Θέλω να σε βρω να σου ζητήσω μια πνοή
    Θέλω να ντυθώ του έρωτά σου τη μορφή
    Θέλω να χαρώ μαζί σου την ανατολή
    Φως μου ακριβό, αχ μη σπαταληθείς ανώφελα

    Σβήνω και ξεχνώ τα περασμένα
    Ένα πρωινό όλα θά ‘ναι αλλιώς
    Τα κομμάτια μου ενωμένα
    Θά ‘χω δρόμο ανοιχτό
    Και στο πλάι μου εσένα

    Θέλω να σε βρω να σου ζητήσω μια πνοή
    Θέλω να ντυθώ του έρωτά σου τη μορφή
    Θέλω να χαρώ μαζί σου την ανατολή
    Φως μου ακριβό, αχ μη σπαταληθείς ανώφελα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

What’s this?

You are currently reading Ο Τιτάνας της Γνώσης at Η Παρέα.

meta

Αρέσει σε %d bloggers: